۱۳۸۹ مهر ۲۱, چهارشنبه

نجات معدن چیان در شیلی

امروز سرتیتر خبری بسیاری از روزنامه های و شبکه های خبری نجات معدن چیانی بود که  بیشتر از دو ماه است که در عمق حدود هفت صد متری زیر سطح زمین محبوس شده بودند.

 این عملیات در ساعات اولیه بامداد روز چهارشنبه، 21 مهر (13 اکتبر) آغاز شد و نخستین معدنچی گرفتار در برابر دوربین های تلویزیونی شبکه های مختلف و دهها گزارشگر از سرتاسر جهان از عمق ششصد و بیست و دو متری به سطح زمین انتقال یافت.
 انتقال معدنچیان با استفاده از محفظه ای یکنفره، موسوم به کپسول ویژه، صورت می گیرد که با عبور از تونلی که از سطح زمین به محل گرفتار شدن معدنچیان حفر شده، آنان را یک به یک به سطح زمین انتقال می دهد.
در صورتیکه اشکالی در کار آسانسور نجات بروز نکند، خارج کردن هر یک از معدنچیان حدود یک ساعب به طول می انجامد.
"کپسول ویژه" که از آن به عنوان آسانسور نجات معدنچیان استفاده می شود، دیروز با موفقیت مورد آزمایش قرار گرفت.
این آسانسور از یک محفظه یک نفره تشکیل یافته است. نفر داخل آن نیز توسط طناب رابط به هارنسی متصل است حتی در  در صورت گیر کردن محفظه از داخل آن به بالا کشیده شود. ( نقشه پشتیبان)
برای اطمینان از امن بودن سیستم جرثقیل و قرقره آسانسور و سازماندهی عملیات نجات در داخل معدن، قبل از آنکه اولین معدنچی به بالا کشیده شود،‌ یک مامور امداد با همین وسیله به داخل معدن فرستاده شد.
 دولت شیلی برای نجات این افراد از تمامی امکانات و دانش موجود در سطح جهان بهره برداری کرد و برترین متخصصان فنی و مهندسی و امداد و نجات را به همکاری و همیاری دعوت کرد. استفاده از متخصصین ناسا بعنوان مشاور برای ارائه راهکار برای زندگی در فاضا های بسته – رایزنی با غارنوردان برجسته جهان و درخواست کمک از متخصصان کار در ارتفاع شرکت پتزل برای طراحی راهکارهای ارزیابی خطر از جمله این کار ها بود خوشبختانه تمامی این تلاش ها امروز به ثمر نشست و معدنچیان گرفتار به سطح زمین منتقل شدند.


از جنبه حرفه ای برای ما تصاویر ارسالی از این عملیات بار دیگر یاد آور این جمله بود:

لوازم پتزل همواره در جایی بکار گرفته می شوند که تنها چاره انتخاب بهترین است!




منبع: بی بی سی

۳ نظر:

  1. سلام و درود
    نخست تبریک به خاطر تلاش موفقیت آمیز امدادگران به منظور نجات جان معدنچیان.و تبریک به جهت افتتاح وبلاگ بسیار مفید و سودمند شما. در طی شش سالی که با فعالیت شرکت محترم کوه ویسی آشنا شدم، همواره شاهد تلاش و جهد شما در راستای حمایت از کوهنوردان و غارنوردان و ... به طریق مختلف بوده ام.و اینک با تشکیل چنین پایگاهی که مطمئن هستم به زودی زود به یکی از پر طرفدار ترین مراجع دستیابی به اطلاعات فنی تبدیل خواهد شد ، گامی بسیار ارزشمند در راهی که در نظر دارید برداشته اید.
    مجددا" سپاس و تشکر من را بپذیرید.

    پاسخحذف
  2. ايكاش به جاي اين وبلاگ يك سايت درست مي كرديد كه در اون اتاقهايي هم جهت بحث و تبادل نظر پيرامون مسايل فني و ابزارها وجود داشت

    پاسخحذف
  3. دوست گرامی
    تالار های گفتگوی مورد نظر شما طراحی شده و ظرف یک ماه آینده در وب سایت جدید کوه ویسی پذیرای حضور و نظرات علاقه مندان خواهد بود.

    باتشکر از حسن توجه شما

    پاسخحذف