۱۳۸۹ مهر ۲۶, دوشنبه

برای صعود های یخچالی از چه طنابی استفاده کنیم؟

شما به این سئوال چه پاسخی می دهید؟ چه طنابی برای صعود بر روی یخچال و یخ و یا برف چال مناسب است؟
Beal - Dry Cover
شاید پاسخ این سئوال بسیار بدیهی بنظر برسد . طناب مناسب  در مرحله اول یک طناب دینامیک است که می تواند خصوصیاتی نظیر مقاوم بودن در برابر آب و ..... را داشته باشد.
اما با وجود بدیهی بودن این پاسخ و نص صریح درسنامه های موجود هنوز شاهد استفاده از طناب های استاتیک در صعود های یخچالی هستیم.
استفاده از طناب های استاتیک باور غلطی بود که تا اواسط دهه هفتاد بصورت یک اصل در ایران پذیرفته شده بود. و باور عمومی بر این بود که این طناب ها به خاطر خشک بودن کمتر به خود آب می گیرند !! پس برای صعود بر روی یخچال و برف مناسب تر هستند. و متاسفانه هنوز این آموزه غلط در ایران بکار گرفته می شود.
طناب های استاتیک و به تعبیر درست تر ( شبه استاتیک ) به هیج عنوان توانایی جذب نیروی حاصله از سقوط کوهنوردی را ندارند و انرژی سقوط را مستقیما به بدن صعود کننده و حمایت چی و کارگاه و تمامی زنجیره صعود وارد می کنند. دقیقا همانند یک سیم بکسل.
هرگز و هرگز برای صعود های یخچالی از طناب استاتیک استفاده نکنید.
آیا از طناب های Beal  استفاده کرده اید ؟ آیا از قابلیت های آن راضی هستید؟ نظر خود را برای ما و دیگران بنویسید.





۱ نظر:

  1. شركت محترم كوه ويسي:
    سلام. ضمن تشكر از وبلاگ خوبي كه درست كرديد. مطالب دو سال اخير وبلاگ شما رو مطالعه كردم. مطالب آموزنده و خوبي رو پست كرده بوديد. تبريك مي گم.
    در حال تهيه يك دي وي دي آموزشي در مورد رشته هاي مختلف كوهنوردي براي بچه هاي گروه كوهنوردي پلي اكريل اصفهان هستم و مطالب آموزشي رو از وبلاگ هاي مختلف انتخاب و در اون مي گذارم. اميدوارم به من اجازه بديد با ذكر منبع مطالبي رو كه از وبلاگتون انتخاب كردم در اين مجموعه قرار بدم. در صورتي كه موافق اين موضوع نيستيد لطفا منو از طريق ايميلم مطلع كنيد.

    payman.razeghi@gmail.com

    با سپاس
    رازقي

    پاسخحذف