۱۳۸۹ مهر ۲۰, سه‌شنبه

صعود همزمان

در مسیر های کوهستانی گاه به معابری  بر خورد می کنیم که استفاده از طناب برای حمایت نفرات لازم است. بخصوص تازه کار ها  دوست  دارندطنابی  به آنها متصل باشد تا دلگرمی کافی را برای عبور از آن معبر پیدا کنند.

با توجه به این که در چنین شرایطی صعود یا بصورت همزمان صورت می گیرد و یا از کارگاه های  حمایتی کمتر استفاده می شود این وظیفه نفر پیشرو است که تمامی جوانب ایمنی را در نظر بگیرد.

عبور دادن طناب از پشت سنگهای ریشه دار مسیر می تواند یک از این کار ها باشد. زیرا در حالت سقوط نفر دوم و یا حتی پیشرو این تکه سنگ بعنوان مهار عمل کرده و سقوط را کنترل می کند.

جدا از نحوه اتصال طناب به بدن نفرات که بهترین حالت آن استفاده از هارنس است. حمل طناب نیز به نوبه خود اهمیت بسزایی دارد.

یک روش به این شرح است:
بنا به سختی و حالت مسیر نفر پیشرو چند متر از طناب را بصورت  حلقه حلقه  در دست می گیرد. و به حلقه آخر یک گره بلوک blocking knot  می زند.



نفر پیشرو در جلو حرکت می کند طناب همیشه در سمت درست دره و مخالف شیب است و نفر پیشرو همواره طناب را محکم و کشیده نگاه می دارد.

توجه حالت های دیگری هم  برای این شیوه دست گیری طناب وجود دارند که می توانند به نوبه خود مورد استفاده قرار گیرند.

اگر در جایی نفر پیشرو صلاح دید که بهتر است هر کدام با حمایت و بصورت تک تک صعود کنند او ابتدا بعد از اطمینان از ایمن بودن محل نفر دوم ( و خود حمایت او در صورت لزوم ) از مسیر صعود می کند و سپس پس از استقرار از نفر دوم می خواهد مسیر را ادامه بدهد. 
نحوه دست گرفتن طناب در این تصویر تنها برای نشان دادن حمایت است و بعنوان یک روش حمایتی نیست.




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر