۱۳۸۹ مهر ۲۳, جمعه

میخ - قدیمی ترین همراه سنگنورد

میخ ها به همراه طناب از قدیمی ترین همراهان سنگنوردان به شمار می آیند.
هر چند امروزه به دلیل ورود ابزار های غیر کوبشی اقبال عمومی به این ابزار کم شده اما هنوز در صعود های بلند میخ ها جزو ابزار اصلی صعود هستند.‏
مقاومت میخ به شکل و چگونگی جاگذاری آن، کیفیت سنگ و میزان تجربه سنگ نوردی که میخ را ‏می کوبد بستگی دارد.‏
اصول کار: بر اثر سقوط، میخ باید در شکاف قفل شود.‏
 
همانگونه که در تصاویر می بینید نیرویوارده به کارابین باعث چرخش تیغه میخ می شود.‏ اين گشتاور نيرو باعث قفل شدن ميخ در محل مورد نظر می شود. نصب میخ نباید تنها وابسته به اصطکاک یا فشار هنگام جای گذاری باشد.‏‏‏ باید هنگام کوبش میخ جهت سقوط احتمالی را در نظر گرفت.
میخ باید  به خوبی در شکاف کوبیده شود . میخی که در داخل شکاف به خوبی نشسته است با هر ضربه چکش صدایی زنگ دارد ( معروف به صدای جان ) می دهد.
میخ باید تا ضامن آن داخل شکاف کوبیده شود و ضامن میخ باید نا حد امکان با سطح سنگ مماس باشد. در غیر اینصورت در صورتی که راهکار دیگری نبود و میخ تا ضامن داخ شکاف فرو نرفته بود باید با یک تسمه به دور تیغه یک گره لارک زد و کاراین را به آن تسمه متصل نمود.
اگر میخ به خوبی در شکاف ننشیند صدای کوبیده شدن آن صدایی خفه و همانند کوبیده شدن آن بر سنگ است (صدای مرگ(
هیچگاه به میخ های روی یک مسیر اعتماد کورکورانه نکنید. هر میخی را خودتان قبل از استفاده با چکش مجددا بکوبید.

وضعیت مناسب
  




وضعیت نامناسب

  

۱ نظر:

  1. سلام و تشکر از شما که در مورد میخ مطالبی مفید نوشته اید . متاسفانه بعضی از سنگنوردان فکر می کنند میخ ابزاری منسوخ شده است . بدون توجه به اینکه شاید تنها ابزاری است که بعد از عبور نفر سرطناب ، امکان چرخش و جابجایی ندارد و اگر درست استفاده شود همچنان جزو بهترین ابزارهای حمایت میانی و ایجاد کارگاه بشمار می رود . متاسفانه بعضا دیده می شود ذهنیت غلط نا مطمئن بودن میخ باعث می شود میخهای مسیر را خارج نموده و بجای آن از رول استفاده نمایند . بدون توجه به اینکه علاوه بر تخریب مجدد طبیعت ، کاری عبث و بی فایده صورت گرفته .

    پاسخحذف