۱۳۸۹ دی ۸, چهارشنبه

ویژه گی های طناب


 نيروی ضربه Impact Force  مقادیر مورد نیاز برای استاندارد
• تک طناب: نیروی ضربه در اولین مهار سقوط با فاکتور 1.77 و با وزن 80Kg میبایستی كمتر از 12KN باشد.
• نیم طناب: نیروی ضربه در اولین مهار سقوط با فاكتور 1.77 و با وزن 55
Kg میبابستی كمتر از 8KN باشد.
• طناب دو قلو: نیروی ضربه در اولین مهار سقوط با فاكتور 1.77 و با وزن 80
Kg میبایستی كمتر از 12KN باشد.(بر روی هر دو رشته طناب با هم)

طبق استاندارد ، نیروی ضربه نوشته شده در برگ مشخصات فنی طناب نباید کمتر از ضعیف ترین (بدترین) نتیجه بدست آمده در آزمایشگاه چاپ شود.

قطر و وزن Diameter and weight
طناب های با قطر بالا عموما دارای عمر مفید طولانی تر و در عین حال سنگین تر و نه چندان مطلوب برای استفاده می باشند. در صعودهائی که وزن و حرکت روان طناب حائز اهمیت است ، انتخاب یک طناب با قطر کم ارجیت دارد. عملکرد جامع و کلی طناب را می توان در توازن و تعادل بین وزن و خاصیت دینامیکی آن ارزيابی نمود....
 
لغزش پوسته Sheath slippage
پوسته و هسته طناب دو جز مستقل می باشند و در صورت نداشتن سازگاری دقیق با یکدیگر جابجا شده و خلاف یکدیگر خواهند لغزید. در این حالت پوسته طناب تغییر شکل داده و کم کم تحت تاثیر ابزار فرود برآمده شده و نقاطی توخالی و بیرون زده اطراف هسته طناب بوجود می آید. این پدیده بخصـــــــوص هنگام صـــــعود های قرقره ای و یا شوک های شدید باعث استهلاک بیشتر طناب می شود. همچنین خطر جمع شدن پوسته طناب در ابزارهای فرود و یا حمایت وجود دارد.

توصیه
اندازه گیری قطر طناب روش چندان دقیقی مانند اندازه گیری وزن آن نیست بنابراین مقایسه وزن طناب ها بجای قطر آنها برای انتخاب بسیار بهتر است .

 
تعداد رشته ها Number of bobbins
پوسته طناب محافظ و دربرگیرنده هسته و قسمت قابل رویت طناب می باشد و از گروهی از رشته ها تشکیل شده است که هر رشته از بهم بافته شدن تارهای یک 
bobbin (قرقره) بدست می آید. در قطر های مساوی ، طناب هایی با bobbin بیشتر ویژگی دینامیکی بهتر و طناب هایی با bobbin کمتر دارای مقاومت بالاتری در برابر سایش
می باشند.
به طور مثال یک تک طناب با ساختار 48 
bobbin با خاصیت دینامیکی بالا (TOP Gun II) و 32 bobbin با رشته های ضخیم تر برای به حداکثر رساندن مقاومت در مقابل سایش (WALL MASTER V) انتخاب می شوند.
 

Dynamic elongation
کشش دینامیک: این کشیدگی عبارت است از کش آمدگی طناب در امتداد خود بر اثر نخستین سقوط آزمایشی 
UIAA که می بایستی این افزایش طول طناب کمتر از 40 درصد باشد.Static elongation
کشش استاتیک: مقدار افرايش طول اندازه گیری شده طناب تحت بار با وزن 80 کیلوگرم نمی بایست برای تك طناب از 10 درصد ، برای نیم طناب از 12 درصد و برای طناب دو قلو برروی هر دو رشته با هم از 10 درصد تجاوز کند.

تعداد سقوط Number of falls
طبق استاندارد هر سه گونه طناب باید با ضوابط ذیل همخوانی داشته باشند. تک طناب 5 سقوط متوالی با وزن 80 کیلوگرم ، نیم طناب 5 سقوط متوالی با وزن 55 کیلوگرم و طناب دو قلو 12 سقوط متوالی را روی هر دو رشته با وزن 80 کیلوگرم با فاكتور سقوط 1.77 مهار کنند.

طبق استاندارد ، تعداد سقوط نوشته شده در برگ مشخصات فنی طناب نباید بیشتر از ضعیف ترین (بدترین) نتیجه بدست آمده در آزمایشگاه چاپ شود.
تمام طناب های BEAL فراتر از تعداد سقوط های رایج و استاندارد هستند.
- سبک ترین برای عملکرد حرفه ای با مهار 6 تا 8 سقوط
- طناب های کلاسیک 10 تا 11 سقوط
- طناب های سنگین از 16 تا 17 سقوط


عملکردی بسیار بالاتر از نیاز های استاندارد...

در آزمون های دینامیک بعمل آمده در برج شبیه ساز سقوط که بیشتر به آزمون 
UIAA معروف است استاندارد دو چیز را برای طناب ها ديناميك طلب می کند:
طناب ها می بایست دست کم 5 سقوط متوالی در فاصله زمانی 5 دقیقه را مهار نمایند.
حداکثر نیروی ضربه ثبت شده برای نخستین سقوط می بایست کمتر از 12 کیلو نیوتن برای تک طناب ها و 8 کیلو نیوتن برای نیم طناب ها باشد.

ركورد اعجاب انگیز نیروی ضربه ثبت شده !!
به غیر از طناب 
WALL MASTER V با خواص استثنایی آن تمام تک طناب ها دارای حداکثر نیرویی ضربه در حدود 7 کیلو نیوتن و نیم طناب ها دارای نیروی ضربه در حدود 5 کیلو نیوتن می باشند. ولی طناب های BEAL بسیار فراتر از این رفته اند زیرا در پایان سقوط های آزمایشی پی در پی هنوز نیروی ضربه طناب های BEAL از حد مورد نیاز استاندارد که برای نخستین سقوط تعریف شده است تجاوز نمی کنند! ممکن است در باور کسی نگنجد که طناب بعد از هر سقوط خواص دینامیک خود را از دست ندهد! اما BEAL این امر غیر قابل باور را تضمین می کند!

ضمانت 
BEAL
از این پس 
BEAL نتایج آزمون UIAA را ضمانت می کند و ما بر روی برگه مشخصات فنی طناب برای حفظ نتایج آزمایشگاه در هنگام تولید ابتدا مقادیر ضمانت را چاپ و سپس نتایج بدست آمده از آزمایشگاه را درج می نماییم.
مقادیر ضمانت پایین تر یا برابر بدترین نتیجه تعیین شده توسط آزمایشگاه می باشد.

وزن = جذب جرم توسط نیروی جاذبه زمین نیروی است که آنرا می توان بصورت تقریبی زیر بیان نمود:
یک کیلوگرم نیرو = 1
daN
100کیلوگرم نیرو = 1
kN
  
   




  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر